fredag 24 maj 2013

Bloggare gick ner 10 kilo på 5 veckor med nya superdieten

Jag fick en fråga från en reporter om jag ville berätta för deras läsarna om mina resultat som jag uppnått genom 5:2-dieten. Jag tänkte kortfattat berätta varför jag inte kommer figurera i Aftonbladet eller Expressen under samma rubrik som detta blogginlägg.

Jag förstår att det finns stort intresse av 5:2-dieten och många är nyfikna på vilka resultat man kan förvänta sig om man börjar med denna diet. Men är man i första hand intresserad av att gå ner i vikt snabbt så finns det flera andra metoder man kan använda sig av. I slutändan handlar det om enkel matematik: hur många kalorier stoppar man i sig och hur många gör man av med. 5:2-dieten, enligt mig, är intressant eftersom den lovar andra hälsoresultat än bara viktminskning. Den är dessutom anpassningsbar och enkel att få in i sin vardag samtidigt som man nödvändigtvis inte behöver ge upp några speciella födoämnen.

Jag är framförallt intresserad av de intressanta indicier som forskning kring periodvis fasta tyder på. Att jag gått ner i vikt är på mitt personliga plan givetvis viktigt och eftersom jag inte genomgått några blodtester inför mina försök har jag inga andra resultat att visa upp. Viktminskning och blodvärden håller förhoppningsvis ihop men hade jag fått välja att antingen bli smal eller leva längre och friskare väljer jag utan tvekan det senare.

När det kommer till nya dietmetoder är kvällstidningsjournalistik, som jag uppfattar det, alltför ytlig, ovetenskaplig och sensationslysten för att vara intressant eller behjälplig. Jag är totalt ointresserad om en person gått ner 10 kilo på 10 veckor eller 10 dagar. Jag är intresserad om det finns en hållbar metod som kan medverka till att vi kan leva längre och minska risken för olika sjukdomar som cancer, demens och diabetes. Om 5:2-dieten är denna superdiet vet jag inte. Det kommer forskning förhoppningsvis visa de kommande åren. Jag är dock inte intresserad att bidra till när kvällstidningarna visar upp 5:2 som den nya "LCHF"- eller "GI"-superdieten. Jag har dock inget direkt emot det, kvällstidningarna får göra vad de vill och jag förstår varför de hela tiden jagar nya metoder som lovar snabb viktminskning. Det är det som säljer deras tidningar. Men personligen är jag helt ointresserad.


1 kommentar:

  1. Känner du till något forum eller liknande där man kan diskutera 5-2?

    SvaraRadera