fredag 3 maj 2013

5-veckors rapport

Nu har jag hållt 5/2-dieten i fem veckor och det är dags att summera resultaten hitintills.

Först de kvalitativa resultaten. Jag har känt mig betydligt piggare och "lättare" och mitt självförtroendet har stärkts när jag sett resultaten i spegeln. Det har varit övervägande positiva känslor men de två sista veckorna kändes betydligt tuffare och jag såg inte alltid fram emot fastedagarna som jag gjorde i början. Jag längtade ofta efter att äta något onyttigt när jag fastade men jag bet ihop och jag är själv väldigt nöjd med resultatet.

Nu till viktminskningen! Jag startade med att väga mig på morgonen den första fastedagen. Kvällen före hade varit en riktig ätardag med indisk mat, godis och mycket vätska. Jag misstänker att det delvis avspeglas i de nästan 102 kilona som vågen visade. Jag tror aldrig jag vägt så mycket tidigare. Redan till andra fastedagen hade vikten rasat till 97 kilo. Jag misstänker att jag bundit en hel del vatten i kroppen som försvann dessa första dagar och midjemåttet visade oförändrat 108 cm från första mätningen vilket indikerar att det inte var fett som försvann. Därefter har det varit en ganska bra viktminskning och mitt midjemått har gått från 108 till 103 cm så en hel del av viktminskningen är rent fett. Mitt BMI har gått från 27,4 till 24,6 men den första siffran tar jag med en nypa salt pga vattenansamlingen.


2 kommentarer:

  1. Din blogg är mycket intreessant och jag har själv börjat med 5-2 nyligen.

    En fråga: Vet du om man bör äta alla sina kalorier på en tidpunkt på dagen. Eller kan man tex äta 200Kcal uppdelat på tre tillfällen?

    SvaraRadera
  2. Du kan äta alla kalorierna i ett mål eller dela upp de i 2 eller 3 om du vill. Själv väljer jag två mål, vilket verkar vara det vanligaste. Det verkar inte finnas tillräckliga vetenskapliga belägg för varken det ena eller andra. Mitt råd är att göra det som fungerar för dig. Om några år så har vi förhoppningsvis bättre kunskap om när, hur, vad vi skall äta/inte äta för att effekterna skall bli så bra som möjligt.

    SvaraRadera