onsdag 17 april 2013

Vecka 3 fastedag 1

Idag är min 5:e fastedag sedan starten. Hitintills har jag fastat på måndagar och torsdagar men denna vecka får bli annorlunda. I måndags åt jag ute på restaurang och på tisdagen var det födelsedagsfirande vilket hindrade fastandet. Jag vill helst inte fasta på fredag-söndag eftersom jag inte vill hindra mitt sociala umgänge med familjen. Därför återstår egentligen bara idag och imorgon. Jag kommer alltså försöka fasta två dagar i sträck.

Det som är bra med 5/2-dieten är att man kan lägga upp den lite som man vill. Det viktigaste är själva fastandet. Och helst skall dessa läggas på olika dagar. Helst skall man dela upp kalorierna på två mål under dagen och helst skall man ha 16 sammanhängande timmar då man inte stoppar i sig några kalorier. Men det finns inte tillräckliga vetenskapliga data för att motivera varför man bör göra si eller så med avseende på hur man lägger upp sina fastedagar och fastetimmar. Hela 5/2-dietens bygger på kompromisser som gör att det enkelt skall gå att få in i sin egen livsstil så att det blir en naturlig diet som är lätt att upprätthålla. Gör därför det som fungerar just för dig. När vi får mer vetenskapliga resultat kanske vi också kommer se fördelar och nackdelar med olika strategier.

Jag har även denna vecka börjat träna lite smått. Mitt mål är att till en början köra crosstrainer och lätta styrkeövningar utan tyngder hemma 2-3 gånger per vecka. Så småningom hoppas jag kunna öka träningen ytterliggare men jag tar en sak i taget.

Maten idag bestod av en enkel frukost bestånde av ca 210kcal 1,5 dl naturell a-fil och 1 dl sockerfri müsli.
Till lunch blir det quorn marinerad i lite olivolja och sambal oelek, 125g kokt pak choy. Till det äter jag en lite salladsblad och överbliven ratatouille. Jag vet inte exakt hur många kalorier detta landar på men jag skulle bli förvånad om det är över 250 kcal, snarare närmare 200 kcal.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tycker du har varit duktig som både har satt i gång med 5/2 dieten och träningen. Och håller med dig fullständigt om att man måste ta en sak i taget. Ska bli intressant att läsa vad du tyckte om att ha båda fastadagarna efter varandra. För man kan ju hamna i såna situationer.
    Önskar dig en underbar torsdag / Susanna

    SvaraRadera
  2. Tack Susanna! Än så länge verkar inte den andra dagen vara speciellt olik en vanlig fastedag. Jag återkommer ikväll och berättar hur det gick!

    SvaraRadera