torsdag 4 april 2013

Varför startade jag denna blogg?

-->
Anledningen till att skriver denna blogg är för att dokumentera mina framsteg med 5:2-dieten och motivera mig själv att hålla fast vid den. Kanske kan jag samtidigt hjälpa andra som också är nyfikna på denna metod.

Förmodligen har ni som jag sett dokumentären ”Eat, Fast & Live Longer” med Michael Mosley
som visades på vetenskapens värld för ett par veckor sedan. Jag såg den på svtplay för en vecka sedan och bestämde mig genast för att prova 5:2-dieten. I måndags var min första fastedag som innebar att jag endast åt 600kcal uppdelat på frukost och lunch.  Jag kommer beskriva dieten mer i detalj i ett senare inlägg men namnet säger precis vad det handlar om. Två dagar i veckan är fastedagar med ett kaloriintag på 600 kcal för män och 500 kcal för kvinnor. De resterande dagarna är normala dagar där man äter som man vill.

Studier har visat att denna form av livsstilsförändring bland annat minskar halten av tillväxthormonet IGF-1 i blodet. Låga halter av detta hormon påskyndar fettförbränning, kan ha skydd mot som Alzheimers och Parkinsons och hos möss har man påvisat ett samband mellan halten av IGF-1 och ett långt musliv.

Jag kommer förmodligen skriva mycket mer om vad vi vet och inte vet om de olika fördelarna med periodisk fasta i kommande inlägg.  Jag tänker också recensera böcker, ge tips om hur man lättast klarar av en fastedag och presentera mina framgångar och nederlag. En hel del 600 kcal recept kommer också at finnas till beskådan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar