söndag 7 april 2013

Räkna kalorier

När man börjar fasta och planerar sina måltider kanske man ställer sig inför frågan hur man egentligen gör för att räkna ut kalorierna i en måltid. Med lite övning är det enklaste och säkraste att använda sig av kaloriangivelsen som finns på de flesta livsmedel man köper i affären men man kan också använda sig av till exempel en app på sin smartphone.

Manuell kaloriberäkning

På produkterna man köper i affären finns oftast kalorieinnehållet angivet som ett värde om 100g. allt man behöver göra är att räkna om till så många gram man själv stoppar i sig.

Exempel: Hur många kalorier finns i 37 gram corn flakes? På paketet står det att 100 gram innehåller 380 kcal. Om man delar 380/100 får man veta att 1 gram innehåller 3,8 kcal och gångrar man den siffran med 37 får man att 37 gram corn flakes innehåller omkring 141 kcal. Ganska enkelt.
Livsmedel som inte har kaloriangivelser direkt på produkten som till exempel färska grönsaker får man leta upp i en livsmedelsdatabas på nätet. Jag använder mig av livsmedelsverkets egna: Livsmedelsdatabasen. Det man skall tänka på är att om man använder sig av utländska produkter eller databaser så anges ofta kilokalorier i enheten cal. Lite förvirrande.

Tekniska hjälpmedel

Jag har använt mig av appen MyFitnessPal där man enkelt kan skanna in ean-koden på en produkt med sin telefon och sedan få upp ett kalorivärde för produkten. Man kan också skapa sina egna recept och måltider och planera hela sin fastedag. Det fungerar ganska smidigt men jag upptäckte att ofta blir kaloriangivelsen fel. Om appen inte hittar exakt den produkten man skannat in anger den värdet för en liknande produkt. Därför föredrar jag att själv hålla koll på kalorierna och beräkna dem manuellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar